top of page

Zomer, zomer, wat heb je te koop...?

Duizend kilo hondenhaar op een hoop!

Het lijkt wel dat de honden dit seizoen meer verharen dan normaal. Overal plukken haar. Behalve Shelby, die heeft net een nieuwe vacht na haar nest gekregen, dus dat scheelt weer. Maar Ferdi, Monza en Kyra moeten weer overdrijven. Dat er overal haar vliegt, is een bijkomstigheid als je een Mechel hebt. Maar wat zou je kunnen doen om de honden te helpen door hun rui-fase? Soms zie ik honden waar de vlokken en plukken aan hangen, vreselijk vind ik dat. Ik zeg er dan ook altijd wat van. Ik hoor ook mensen zeggen dat ze nooit hun hond borstelen.

Ik borstel altijd mijn honden, ook als ze niet in de rui-fase zitten. Ik zie het als een stukje hond-baas binding, verzorging. Je helpt ze de oude haren te verwijderen, lossen haren moeten volgens mij enorm jeuken. En ze zien er meteen een stuk mooier uit na een borstelbeurt. Ik borstel nooit lang want dat schijnt ook weer niet goed te zijn. Er zijn ook mensen die zeggen dat (te vaak) borstelen juist helemaal niet goed is. Volgens Google noem je dit overborstelen. De cyclus van de vacht wordt verstoord waardoor je de haargroei alleen maar gaat stimuleren, dus als eindresultaat MEER HAAR!!

Maar welke borstel gebruik ik dan? Nou... ik heb een legio aan borstels en kammen liggen. Van sommige weet ik niet eens hoe ze genoemd worden. Bij de x Mechelse Herder komen verschillende vacht soorten voor. De vacht van een MEchel bestaat uit 2 lagen: De stokharen en de ondervacht. Soms zie je dat ze een hele korte vacht hebben met weinig ondervacht/onderwol. Of juist hele dikke wollige vachten. Door het verschil in vacht is het moeilijk om een specifieke borstel te adviseren. Want wat voor de ene hond goed werkt, heeft bij een andere weer totaal geen nut. Ik had een keer de wereldberoemde Furminator in handen. Mega duur die krengen. Ik moet zeggen dat deze super werkte bij Bandit zijn vacht. Die had een hele korte vacht en weinig onderwol. De Furminator werkte voor Rocco z’n vacht totaal niet. Hij had een zachtere en vollere vacht. Door de Furminator krulde zijn stokharen, net alsof je met een schaar een lintje krult, niet tof dus. Een borstel die eigenlijk altijd wel fijn is, is de slickerborstel. Maar het nadeel is, je moet steeds een dot haar eruit halen, anders werkt het niet. En op de 1 of andere manier krijg ik het altijd voor elkaar om mezelf te doorboren met die scherpe pinnetjes.

Nu kreeg ik tijdens mijn laatste bezoek in Amerika een cadeau van een vriend van Goldhill K9: Een borstel van King Kanine, de King Komb om precies te zijn. Er zit heel gaaf zijn logo in het hout gegraveerd, super mooi gedaan. Deze borstel en dit merk ben ik hier in Nederland nog niet tegengekomen. Ik ben de beroerdste niet om zoiets te testen. Misschien is het een nuttig product om de Nederlandse markt te veroveren. Thuis meteen geprobeerd op alle honden en ik moet zeggen dat het wel goed werkt. Het haalt echt alleen de losse onderwol eruit zoals je kan zien op de foto. De haren blijven ook niet op een kluitje in de borstel zitten. Alleen af en toe even met je vingers langs de metalen tanden en je kan weer verder. Het is wel wat lastiger om staart en poten te borstelen, vanwege de rechte vorm van de kam. Ook kreeg ik kramp in mijn hand, want het houdt niet zo fijn vast als je wat langer met deze borstel in de weer bent.

Naast borstelen zijn er ook andere manieren om de vacht van je hond in goede conditie te houden. Het aller belangrijkste is voeding en het vermijden van stress. De vacht weerspiegeld de toestand van de hond. Nu voeren wij sinds enkele maanden alle honden vers vlees. Ik zie dat ze in deze ruiperiode een hele mooie nieuwe vacht er voor terug krijgen. Niet meer zo stug als voorheen, glanst meer en donkerder van kleur. Ja, voeding kan ook de kleur van de vacht beïnvloeden. Niet extreem, dus niet caroteen gaan voeren aan je gele hond om er een kastanje rode er voor terug te krijgen. Ik heb ook wel eens gehoord dat ze in de showwereld zeewier voeren om de neuzen wat zwarter te krijgen als ze daar wat pigment missen.

Over voeding wil ik in een andere blog weer over wijden.

Dit was hem weer voor deze week. Ik heb het speciaal voor Tim wat korter gehouden. Ik wens iedereen een fijn weekend!

Tot de volgende ronde!

- San -


Nieuwste Blog
Archief
Tags
No tags yet.
Volg WHK van Rosan
  • Instagram Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page